Egzeqtor |
Wysłany: Wto 11:02, 10 Lip 2007 Temat postu: Fiat 126 |
|
Fiat 126
Inne nazwy Fiat 126p, Maluch
Producent Fiat
Premiera 1972
Okres produkcji 1972-2000
Miejsce produkcji Polska, Włochy
Poprzednik Fiat 500
Następca Fiat Cinquecento
Segment miejski
Typy nadwozia 2-drzwiowy fastback
Silniki Benzynowe 594 cm³,
652 cm³
Skrzynia biegów 4 do przodu i bieg wsteczny
Długość 3,11 m
Szerokość 1,38 m
Wysokość 1,34 m
Masa własna 600 kg
Przekrój Fiata 126p
Silnik Fiata 126pFiat 126, samochód osobowy produkowany w Polsce od 1973 do 2000 roku (Polski Fiat 126p), a we Włoszech od 1972 do 1980. Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej oraz w Tychach
Następcą na polskim rynku był Fiat Cinquecento.
Przez wiele lat był jednym z podstawowych samochodów na polskich drogach, doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najważniejsza - maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997 rok) jego oficjalną nazwą.
Charakterystyka ogólna samochodu
Dane charakterystyczne: Opis i wartości liczbowe
Typ silnika: 126 A2
Gaźnik: Weber 30DGF3/150 lub Jikov 30SPDR, dwugardzielowy, opadowy, dolnossący, z urządzeniem rozruchowym sterowanym ręcznie, sterowany siłownikiem podciśnieniowym, z pompką przyspieszającą
Cykl pracy: czterosuwowy, z zapłonem iskrowym
Liczba i układ cylindrów: 2, układ rzędowy, poziomy
Pojemność całkowita: 652 cm³(Fiat 126 Bis 703 cm)
Średnica cylindrów: 80mm
Skok tłoka: 70mm
Stopień sprężania: 8,6
Moc maksymalna (DIN): 18,5 kW (24,2 KM)
Moment maksymalny (DIN): 47 Nm (4,8 kGm)
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego: 3000 obr./min
Pompa paliwa: przeponowa, wydatek 45 l/h
Filtr powietrza: suchy z wkładem papierowym
Smarowanie: z pompą o zazębieniu wewnętrznym, z filtrem odśrodkowym
Rozrząd: górnozaworowy, z napędem łańcuchowym
Chłodzenie: powietrzem, wymuszone przez napędzany mechanicznie wentylator, sterowane termostatem
Sprzęgło: mechaniczne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną talerzową, sterowane mechanicznie
Skrzynia biegów: mechaniczna, 4-biegowa II, III i IV biegi synchronizowane
Przekładnia główna: stożkowa o uzębieniu śrubowym, zblokowana ze skrzynką biegów, przełożenie przekładni głównej 9/39
Hamulec roboczy: bębnowy, sterowany hydraulicznie, o niezależnych obwodach na koła przednie i tylne, działający na 4 koła, z samoczynną regulacją luzu między bębnem a szczęką
Hamulec awaryjny (postojowy) działający na koła tylne, sterowany dźwignią ręczną
Oznaczenie obręczy kół: 4,00B*12H lub 4,00B*12H2
Oznaczenie i wymiar opon: 135/80-SR12
Ciśnienie w ogumieniu: przód 0,14 MPa (1,4 bar), tył 0,20 MPa (2,0 bar)
Przekładnia kierownicza: zębatkowa, z listwą zębatą i zębnikiem
Przełożenie przekładni: 38 mm/obr.
Minimalna średnica skrętu: 8,6 m
Luz kątowy koła kierowniczego po ustawieniu kół do jazdy na wprost: 8o
Zawieszenie:
przednie: niezależne z wahaczami poprzecznymi i resorem półeliptycznym mocowanym dwupunktowo, amortyzatory hydrauliczne
tylne: niezależne z wahaczami skośnymi, sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi
Napięcie instalacji elektrycznej: 12V
Pojemność akumulatora 36 Ah
Alternator: typ A115-43 produkcji ZEM lub typ AA125R-14V-45A produkcji Magneti Marelli
Rozrusznik: R76a-0,6/12
Aparat zapłonowy: typ 3459 ZELMOT lub Magneti Marelli
Świece zapłonowe: Iskra FE65PRS-Super, Magneti Marelli F7LCRChampion RN9YC, Bosch WR7DC
Masa:
Własna(w stanie gotowym do drogi): 645 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 990 kg
Dopuszczalne obciążenie użytkowe: 345 kg (4 osoby + 65 kg bagażu)
Dopuszczalne obciążenie bagażników:-- przedniego-- tylnego-- dodatkowo zamocowanego na dachu samochodu 25 kg; 40 kg; 30 kg
Dopuszczalne naciski:-- na oś przednią-- na oś tylną 4,0 kN6,30 kN
Prędkości maksymalne na biegu:
I- 30 km/h
II- 50 km/h
III- 80 km/h
IV- 105 km/h
R- 25 km/h
Zdolność pokonywania wzniesienia na biegu:
I- 24%
II- 14%
III- 8%
IV- 4,6%
R- 26,3%
Długość samochodu w zależności od zastosowanych zderzaków: 3054 do 3129 mm.
Materiały eksploatacyjne
Miejsce przeznaczenia Materiał eksploatacyjny Ilość Uwagi dm3 kg
Zbiornik paliwa: Etylina 94 21 dm³ W tym 5 dm³ rezerwy
Miska olejowa silnika z filtrem Oleje silnikowe typu SE lub SD, klasy wg SAE zgodnie z zaleceniami podanymi w instrukcji obsługi 2,35dm³ (2,1 kg)
Obudowa bloku napędowego: Olej przekładniowy Hipol MF 80W/90 1,1 dm³ 1,0 kg
Obudowa przekładni kierowniczej: Olej Hipol 15F wg SAE 90 EP lub smar K 854 0,12 dm³ (0,127 kg)
Układ hydrauliczny hamulców: Płyn hamulcowy R3 0,35 dm³ (0,35 kg)
Amortyzator przedni: Olej do amortyzatorów hydraulicznych 0,13 dm³ (0,12 kg)
Amortyzator tylny: 0,11 dm³ (0,10 kg)
Zbiornik spryskiwaczy szyb: Lazuron, Autowidol 4,0 Można stosować inne płyny dopuszczone przez CPN
Zbiornik i układ chłodzenia Borygo, Paraflu 4,5 dm³ - to dotyczy wersji 126BIS, standardowy maluch nie był czajnikiem, czyli chłodzony był powietrzem
Logo "Polski Fiat" do końca 84r znajdowało się na środku. Znaczek umiejscowiono z boku na krótko przed wprowadzeniem modelu FL.
Historia
1972 - powstała Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej.
6 czerwca 1973 - pierwszy, zmontowany z włoskich części Polski Fiat 126p. Kosztował 69 tys. złotych (średnie zarobki w owym czasie wynosiły ok. 3,5 tys. złotych).
22 lipca 1973 - oficjalne uruchomienie linii produkcyjnej (do końca roku powstało 1500 "maluchów").
wrzesień 1975 - uruchomiono produkcję w zakładzie w Tychach.
1977 - zwiększenie pojemności silnika do 652 cm³ z dotychczasowych 594 cm³. Uzyskano wzrost mocy do 17,7 kW. Prądnicę prądu stałego zastąpiono alternatorem, powiększono średnicę hamulców bębnowych do 185 mm oraz wprowadzono nowe obręcze kół jezdnych.
1978 - Wycofanie silnika o pojemności 594 cm³, zmiany nadwozia (min. wydłużenie auta o 55mm).
1979 - Pozostawienie FSM jako jedynego producenta Fiata 126.
1981 - Zostaje wyprodukowany 1 000 000 Polski Fiat 126p.
kwiecień 1985 - Zmiany mechaniczne i kosmetyczne, wariant FL ("face lifting" - eliminacja ostrych krawędzi - dostosowanie do wymogów europejskich.
1985 - Zostaje wyprodukowany 2 000 000 Polski Fiat 126p.
1987 - Rozpoczęcie produkcji Fiata 126p Bis (700 cm³).
1991 - Prezentacja modelu z nadwoziem cabrio (Bosmal).
1991 - Zakończenie produkcji Fiata 126p Bis.
20 lipca 1993 - Zostaje wyprodukowany 3 000 000 Polski Fiat 126p.
wrzesień 1994 - Modernizacja nadwozia, wersja "el" (elegant) w oparciu o podzespoły z Cinquecento.
grudzień 1996 - wprowadzenie modelu elx (katalizator spalin - norma EURO1).
styczeń 1997 - wprowadzenie oficjalnej nazwy "Maluch".
styczeń 1999 - Każdy maluch opuszczający fabrykę posiada zagłówki na tylnym siedzeniu (wcześniej nie było ich ponoć dlatego że się nie mieściły, chociaż to nieprawda).
wrzesień 2000 - zakończenie produkcji; limitowana seria 1000 aut w kolorze żółtym lub czerwonym o nazwie Happy End. Ostatni egzemplarz jest żółty i trafił do muzeum Fiata w Turynie. Ostatnie autko, które trafiło na polskie drogi to Fiat Ostatni Maluch Happy End.
Fiat 126 Maluch Happy End nr 0175
Dane techniczne
rodzaj silnika czterosuwowy, o zapłonie iskrowym, chłodzony powietrzem
ilość cylindrów 2
pojemność skokowa 594 cm³ / 652 cm³
moc 17,7 kW (24 KM)
prędkość obrotowa przy maksymalnej mocy 4800 obr./min / 4500 obr./min
skrzynia biegów mechaniczna 4-biegowa, biegi II, III, IV synchronizowane
masa samochodu gotowego do jazdy 600 kg
obciążenie maksymalne 320 kg lub 4 osoby + 40 kg
maksymalna masa przyczepy :
z hamulcem 400 kg
bez hamulca 300 kg
zdolność pokonywania wzniesień
I bieg 25%
II bieg 15%
III bieg 8,5%
IV bieg 4,5%
bieg wsteczny 30%
prędkości (minimalne...maksymalne)
1 bieg do 30 km/h
2 bieg 13...50 km/h
3 bieg 21...80 km/h
4 bieg 27...105 km/h
bieg wsteczny do 25 km/h
hamulce hydrauliczne, bębnowe działające na 4 koła o niezależnych obwodach kół przednich i tylnych.
chłodzenie powietrzem, za pomocą dmuchawy promieniowej
średnie zużycie benzyny 5,2...7,2 dm³/100 km
średnie zużycie oleju 0,4...0,7 dm³/1000 km
pojemność zbiornika paliwa 21l
|
|